Oogstdankdag, wat een pracht van een oogst

Op zaterdag 5 en zondag 6 oktober vierden we de inmiddels traditionele, jaarlijkse Oogstdankdag bij ons in de St.Urbanuskerk. Centraal stond de oogst, zo bleek als men het altaar bekeek. Deze lag bedolven onder de producten van het land! Pompoenen, bonen, eieren, uien, wortels, appels, paprika’s, aardappelen, een heuse moerbeiboom mét vrucht, welke speciaal gekweekt was om eindelijk bij deze viering te kunnen schitteren, bloemen, planten en nog veel meer. Prachtig om te zien, wat een goede oogst, wat een rijkdom. In totaal 100 mensen waren bij de vieringen aanwezig en hebben kunnen genieten van de mooie plaatjes in de kerk. Én uiteraard van de uitstekend verzorgde viering door Elly en Maurice welke inspiratie en stof tot nadenken opleverde voor de aanwezigen, onder begeleiding van de prachtige zang van het St.Cecilia-koor en het wonderschone orgelspel vanaf het Adema-orgel door Peter. Want Oogstdankdag is niet alleen de opbrengst van het land, ook de eigen, persoonlijke “opbrengst” werd aan de kaak gesteld: wat heeft het afgelopen jaar ú opgeleverd? Na afloop werd er nog lang en gezellig nagepraat onder het genot van koffie, thee en lekkers.

Solidariteit en dankbaarheid komen ook altijd samen in het weekend van Oogstdankdag: de Missiegroep, welke in dit weekend aanwezig was en o.a. de opbouw van het altaar heeft verzorgd, stond klaar met vele producten van de Wereldwinkel. Producten welke komen uit ontwikkelingslanden en ingekocht worden zonder de standaard route via de tussenhandel, waarbij de producenten van deze producten een eerlijke prijs krijgen. En niet alleen een faire prijs, ook nog eens erg lekker! Het zorgde voor inspiratie bij een medeparochiaan om eens iets anders, een exotische Thaise curry, thuis op tafel te zetten, ter voorbereiding op de vakantie die kant op die binnenkort gaat volgen. Hoe leuk is dat! Daarnaast verzorgde de Missiegroep het verzamelen van producten voor de Voedselbank, welke u kon schenken door deze achter te laten in de daarvoor bestemde manden. Nu waren er vele parochianen die van de nood een deugd maakten, door eerst in te slaan bij de Wereldwinkel om deze “oogst" vervolgens achter te laten in de manden van de Voedselbank. Geweldig om te zien en mee te maken! De oogst voor de Voedselbank zal in Uithoorn worden afgeleverd, waarna het wordt verdeeld onder de mensen die het minder breed hebben en deze steun goed kunnen gebruiken.

Al met al een zéér geslaagd weekend waar we als parochie trots op mogen zijn. U allen hartelijk dank voor uw bijdragen!